lørdag den 31. juli 2021

Når hjertet er med er det ligegyldigt med partifarve, blot der er omtanke.

Når hjertet er med er det ligegyldigt med partifarve, blot der er omtanke

Hvordan gik det i Frederikssund i 1991? TV2Lorry kører tilbageblik og viser udsendelser sendt for 30 år siden.

For mig var det et godt tilbageblik da Jørgen Christiansen, tidligere amtsborgmester og byrådsmedlem,  (Jørgen Gadekær i folkemunde) bliver interviewet. Her om butiksdød mv. Her taler en politiker med et meget stort socialt hjerte. Lærte ham at kende da vi blev naboer.

Til hans 80 års fødselsdag fik jeg den forret at få lov til at interviewe ham, gennem mange timer, om hans liv, politiske virke, som altid var præget af socialliberalisme i ordets smukkeste betydning.

Den som havde det svært, den psykisk udfordrede, den lille mand havde i ham en stridsmand. Utallige er de unge mennesker der fik et lille job hos ham, plukke jordbær og andet, og altid blev behandlet ordentligt. Et lille hæfte med hans 'livsberetning' udkom på dagen. En hædersmand som jeg virkelig respekterer.

Selvom han var Venstremedlem hele livet ejede han den egenskab at kunne tænke selv. Han udfordrede ofte partilinjen, landspolitikerne og argumenterede solidt. Jeg ved han var dybt frustreret over at partiet var kommet på ‘afveje’ og mere gik op i spin, taktik, popularitet frem for at være tro med den ægte socialliberale tanke.  Hos mange af de 'moderne' nyliberale blev han undertiden uretfærdigt omtalt med meget lidt respekt. "Nu snakker han igen." "Han burde følge med tiden." Det skal man så ikke når ‘tiden’ går forkert billedlig talt.

Jeg tillader mig at mene han ville være meget forundret, direkte forarget over at en V ledet kommune i den grad er kommet i store selvforskyldte problemer. Så langt fra hans værdinormer.
Se med fra 3:30 - 8:40.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails