Vær velkommen kære naboer....men ikke her
https://www.sn.dk/art6206771/frederikssund-kommune/debat/vaer-velkommen-kaere-naboermen-ikke-her/
En ny virksomhed ønsker at slå sig ned i et område. Du er en af naboerne. Etableringen giver anledning til en masse bekymringer, spørgsmål da virksomheden er en produktionsvirksomhed.
Hvad gør en klog virksomhedsejer? Indbyder til et orienteringsmøde om hvad der kan forventes af eventuelle ulemper ved etableringen. Naturligvis garanterer virksomheden at man vil overholde alle miljøkrav, støjkrav mv. Det giver ro og et godt fremtidigt samarbejde. Hvis virksomheden derimod er afvisende, ‘lukker ‘porten,’ ‘Hold Jer væk!’ opstår der endnu mere bekymring, mistillid og mere fokus på eventuelle udfordringer for naboerne. Nu kan striden rigtig eskalere.
Meget muligt at virksomheden ‘på papiret’ kan hævde man har lovgivningen på sin side, og står på den private ejendomsret og således med en vis arrogance kan afvise alle bekymrings henvendelser. Det er uklogt, hvis man har ‘rent mel i posen.’
Den private ejendomsret er ukrænkelig, den skal en kommune som tilsynsmyndighed selvfølgelig overholde, man kan ikke bare gå ind på privat område, men dersom der foregår f.eks. betænkelige miljømæssige handlinger på ens ejendom er den knap så ukrænkelig. Det har lovgivningen ganske fornuftigt taget højde for. Miljøministeriets varslingsregler er ganske klare. Her nævnes:
“Varsling kan undlades, hvis tilsynet har karakter af en kontrol af et ”øjebliksbillede”. Et almindeligt tilsyn på en virksomhed vil således i de fleste tilfælde ud over faste installationer også omfatte drifts- og andre forhold, hvor virksomheden kan nå at ændre på forholdene (”rydde op”), hvis den på forhånd ved, hvornår myndigheden kommer.
Hvis formålet (eller en ikke uvæsentlig del af formålet) med tilsynet er at afsløre sådanne overtrædelser under normal drift, vil der derfor være hjemmel i stk. 4, nr. 1. Der behøves således ikke at være en specifik årsag til, at kommunen kommer på uvarslet besøg på den konkrete virksomhed, blot formålet med tilsynet er at få et ”øjebliksbillede.”
Talrige, troværdige borgere i Onsved har fremlagt konkrete beviser på mistænkelige, forhold, muligt miljøsvineri, fra en virksomhed med CVR nummer, hvilket har ødelagt deres dagligliv. Borgerne har klaget i årevis. Kommunen afviser klagerne. Hvem er så utroværdig? De mange borgere? Virksomheden der står for skud? Eller kommunen der åbenbart ikke kender til elementær lovgivning på området, der giver hjemmel til uvarslet besøg.
Det kan undre, at Frederikssund Kommune afviser at man kan komme på uvarslet besøg, men skal varsle med 14 dage. Som der nævnes i bekendtgørelsen - ‘virksomheden kan nå at ændre på forholdene (”rydde op”), hvis den på forhånd ved, hvornår myndigheden kommer.’
Det er et pinligt svigt fra kommunens side, da der gennem flere år har været klaget og i grove træk er intet sket. Jo, 2 gange (sidst i september måned) har kommunens medarbejder snuset (helt bogstaveligt) til klagerne, der er væltet ind i så stort antal at borgerne minsandten får at vide. “Stop! I behøver ikke henvende Jer mere.”
Brænder du haveaffald af på din private grund kan du imødese bøde på op til kr. 6000. Er det fordi her er der en ‘rygende pistol’ eller fordi det er så let at tryne borgerne, hvorimod virksomheder får langt mere snor?
I talrige valgkampe har partier haft slogans som “Borgeren frem for systemet,” “Vi er til for borgerne." Sådan burde det være. I denne sag er det desværre helt omvendt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar