søndag den 24. marts 2013

Infrastruktur, økonomisk krise og brugerbetaling

  Økonomisk krise, brugerbetaling og infrastruktur, udvikling
Endelig fik vi en afklaring på en ny forbindelse over Roskilde Fjord. Det var sandelig også på tide. Der skal ingen tvivl være om at jeg, som alle andre borgere i Frederikssund, helst så at der ingen brugerbetaling blev på den nye forbindelse.

Vi føler os i Frederikssund ‘kørt over,’ vi har fået ‘vredet armen rundt’ vi er nærmest blevet “Waterboardet (front’et)” af Transportministeren der har sagt “brugerbetaling eller ingen bro i de næste mange år!” Ventetid er spildtid, og spildtid er for dumt og dyrt, dersom vi ønsker en god udvikling i vor kommune. Hvis vi valgte at vente på en 'gratis løsning' ville vi blive hægtet endnu mere bagud. Det har vi ikke fortjent. Vi har ventet i alt for mange år til ikke at være glade for en løsning nu, selvom den ikke er den optimale.

Prioriteringer giver altid utilfredshed.

Den økonomiske krise har betydet at der har måttet prioriteres, der er ganske enkelt ikke råd til, at alle ønsker kan indfries.

Der har været rettet benhård kritik af 22 Byrådsmedlemmer og Frederikssund Erhverv, der fik forhandlet igennem, at den gamle Kronprins Frederiks Bro fortsat skal være ‘gratis.’ Mange skrækscenarier er blevet fremmanet - alverdens ulykker vil dumpe ned over vor stakkels, i forvejen plagede, kommune; faldende huspriser, tvangsauktioner, butiksdød, almindelig mismod og elendighed. Man kan tale en ‘katastrofestemning’ frem, og dermed udmatte sig selv så der ingen kampgejst er, hvis ‘katastrofen’ eventuelt viser sit grimme ansigt. Det kan vi alle arbejde for ikke kommer til at ske ved at holde fokus på de positive aspekter ved afgørelsen.


Men hvorfor skal vi så i Frederikssund som eneste sted i kongeriget betale for at transportere os over en ny servicemulighed, det er da uretfærdigt? Jovist, men et sted skal man begynde. Vi kan være sikker på at Frederikssund-modellen vil danne præcedens for mange andre større infrastruktur-projekter i landet. Vi kan nu prale med, at vi udviste ægte mod og fremsyn ved at sige, omend nødtvungent, JA til den eneste realistiske model. Det er da rosværdigt, ikke dadelværdigt.

Erhvervslivet har nu fokus på Frederikssund, og hvis vi så følger op med endnu mere erhvervsvenlig administration og imødekommenhed, får rettet op på vor elendige placering i statistikkerne, vil mange virksomheder have tillid til Frederikssund Kommune og ønske at slå sig ned her, med arbejdspladser og nye borgere til følge. Pist borte skrækscenarierne.

Politikerne på Christiansborg afviser ikke at brugerbetaling bliver mere almindeligt i de kommende år i forbindelse med det som kaldes “særlige projekter,” såsom broer og tunneler der giver klare tidsgevinster. Der er nævnt den 3. Limfjordsforbindelse, Havnetunnelen i København, og Transportminister Henrik Dam Kristensen vil ikke udelukke, at bilisterne skal betale for at køre over den nye Storstrømsbro. Han omtaler også den alternative finansiering som “en smuk måde” at løse trafikale udfordringer som ellers ikke vil blive løst. En trafikforsker udtaler at ‘brugerbetaling nu er en fast bestanddel af dansk trafikpolitik.’ Alt sammen takket været Frederikssund. Endelig kom vi på Danmarkskortet. Det er da flot.

Nyheden om betalingsmodellen har allerede givet dønninger andre steder som måske, med misundelse, ser på Frederikssunds modige fremsyn, og har afventet, hvad der blev besluttet hos os. Næstved kommunes borgmester har for at løse et trafikproblem mellem Rønnede og Næstved sagt han ‘ikke vil vente 10 til 20 år på en motorvej, men gerne ser en brugerbetalt vej, bare den kommer hurtigt.’

Nu skal vi have fokus på alt det positive ved en ny forbindelse, og dermed få skrinlagt de dystre profetier. Det er nemlig profetier vi selv kan være med til at mane i jorden eller opfylde.

Jeg vil slutte med denne statement: “Der er ikke noget i vejen med trafikal brugerbetaling som princip, men betingelsen må være, at bilskatterne sættes tilsvarende ned.”

Det må vi anstændigvis nu bede vore folkevalgte på Borgen arbejde for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails