lørdag den 11. maj 2013

Min kommentar til (S) byrådsmedlem Kirsten Weilands læserbrev der går i flæsket på en medkandidat fra S, Carsten Cederholm.  Vil også forsøge at få det i den trykte Lokalavis.

"Venner kalder sig oprigtige - fjenderne er det."



Dette lille citat af filosoffen Schopenhauer passer fint på (S) Kirsten Weilands særdeles bidske udfald mod partifællen Carsten Cederholm.


Nu er det ikke min opgave at skulle forsone partifæller der åbenbart er dybt uenige. Jeg kunne vælge at fryde mig over det, da jeg ikke tilhører samme parti. Det kan jeg ikke da det vi er vidner til er meget trist,  


1. Man må i Socialdemokratiet ikke være uenige! Hvis man har en anden opfattelse, end den en gang vedtagne skal man bankes på plads, for det er Cederholm blevet af Tom Lysgaard, Kai Bloch og nu Kirsten Weiland. Hvem mon bliver den næste i tæskeholdet? Borgmesterspidskandidat Tina Tving Stauning?


2. Socialdemokraterne hævder de har valgt et stærkt hold til Byrådet. Dog er der voldsom intern strid. "Et hus i splid med sig selv kan ikke bestå..." sagde Abraham Lincoln. Det beviste den amerikanske borgerkrig til fulde.


3. Hvordan kan Socialdemokraterne dog vælge Cederholdm til deres 'stærke' hold, hvis han er så håbløs? Er de som pegede på Cederholm også håbløse?


4. Kan vælgerne have tillid til dette splittede S hold?



I Venstre har vi 'højt til loftet' der skal være plads til divergerende menininger, blot de er konstruktive. Cederholms pointe og holdning i skoledebatten er meget velkommen, den er konstruktiv og innovativ, ikke farlig. Det er det der skal til for at skabe en endnu bedre Folkeskole og en bedre Frederikssund Kommune.


Intet er værre for et samarbejde, end fastholden af betondogmer. Ofte kommer de bedste løsninger ved netop en god åbenhjertig debat, hvor ingen nedværdiges og trynes.


Jeg kender Carsten Cederholm fra et seminar i Frederikssund Klimaforening og et par møder i samme forening, og har respekt for det fine arbejde han præsterer der. Hele hans væsen udstråler oprigtighed for de ting han arbejder med. Han er imødekommende og lyttende, de kvaliteter der skal til for at skabe et godt samarbejde i et byråd.

Kan S levere det i det nye Byråd ovenpå denne afklædning?

-----------------------------------------------------------------------

Her følger så Tom Lysgaards svar på min kommentar.

Jørgen: Man kan tydeligt læse i din kommentar at du har det rigtig godt. Nu var der en lejlighed til at tale om noget andet. Eksempelvis at din partikollega allerede havde udråbt Venstre som vinder af kommunalvalget til november. Nu har du jo en tendens til at blæse uenigheder op i et luftlag, hvor det ikke hører hjemme. De historiske sammenligninger med den amerikanske borgerkrig er nok at give den lidt for meget gas. Dejligt at du går meget op i hvordan vi har det hos S. Vi har det godt Jørgen og vi har et godt og bredt sammensat hold. Når vi bliver konfronteret af Venstre og når borgerne spørger til Cederholms indlæg, så er vi altså flere der tager afstand fra det. Det betyder ikke at nu kan vi ikke med Cederholm. Vi har højt til loftet i S. Men pas nu på med retorikken Jørgen. Det kan ramme jer selv. Jeg har et helt katalog over uenigheder i Venstre, og dem har du ikke forholdt dig til.

Her er mit svar til Lysgaard.

Tom!

Jeg forholder mig altid til dine påstande og forsøger at imødegå dem. Det er svært for de er netop påstande, og du er faktaresistent.

Det er som at høre Magnus Heunicke, der blot gentager det samme mantra, i håbet om det bliver sandhed og nirvana opnås.


Hvad i alverden har et andet Venstremedlems udtrykte håb om en V-borgmester med denne sag at gøre? Må man ikke håbe det? Lad nu være med, - igen-, at lave en afledningsmanøvre.

Jeg gør jo netop opmærksom på, at vi i Venstre har vore gode frugtbare dialoger, det som du kalder uenigheder. På vor lukkede facebookgruppe sprudler debativeren, i snit har vi over 3000 besøg og masser af kommentarer hver måned. Selvfølgelig, og heldigvis for det er vi ikke enige om alt. Det er en af grundene til at jeg hører til dér, for at tilhøre et parti der giver mundkurv på enhver der tænker selv er ikke fremmende for en god udvikling.


Kun gennem dialog og respekt for hinandens synspunkter, også internt, nås frem til den gode løsning. 
-----------------------------------------------------------------

Kommentarerne flyder her er seneste salut fra Tom Lysgaard. 

Det er fuldt forventeligt at de to Venstre byrådskandidater forsøger at skabe en mistro til vores S- hold.
Jeg vil undlade at blive trukket ned på det debatniveau, som de to herrer fremfører. Vi har taget afstand til udtalelser i et læserbrev fra Cederholm, som i vores optik er en grov beskrivelse af vores kommunale skolevæsen. Det er det vi forholder os til. At Venstre så er meget glade for de udtalelser. Det må Venstre så selv stå til regnskab for.

Den er ikke længere og så kan I godt pakke alt det andet sludder langt væk. Det er typisk Venstre at blæse det hele op i nogen proportioner, som ingen gang har i den virkelige verden. Hvis I vil være lidt klogere på vores skolepolitik, så kan jeg her vedhæfte et link.
http://borgerblogs.lokalavisen.dk/frederikssund_tomlysgaard/2012/12/09/folkeskolen-i-frederikssund/

I kan finde den på min blog her på lokalavisen.  


Her er mit svar på den anklage: 

Tom Lysgaard og Kai Bloch!

"Trukket ned på det debatniveau de to herrer fremfører." skriver du Tom.

Et lille uskyldigt spørgsmål:

Kirsten Weilands læserbrev - hvilket niveau ligger det så på? Her bliver ikke sparet på de negative superlativer. Cederholm, jeres egen kandidats synspunkter er "forvrøvlede" ... det er "usmageligt og respektløst" "svine alle til" og så lige salutten. "Måske skulle Carsten Cederholm komme ud af sin egen tidslomme og bygge sine holdninger på lidt mere end observationer ved busstoppestedet og pizzeriaet i Slangerup...?"

Kai Bloch er "100% enig" med Kirsten Weiland.

Hvad er det så lige i mine kommentarer, og i Michael Kocks, der trækker debatniveauet ned? Tværtimod forsøger vi at højne det, ved blandt andet ved at tale om behovet for fred og fordragelighed, respekt for divergerende synspunkter, for at opnå et godt samarbejde om det allervigtigste, - vor kommunes bedste.

Jeg sætter lige ind fra mine kommentarer: "Ofte kommer de bedste løsninger ved netop en god åbenhjertig debat, hvor ingen nedværdiges og trynes." og "Kun gennem dialog og respekt for hinandens synspunkter, også internt, nås frem til den gode løsing." og så Michael Kocks, "Lad os i stedet lukke øjnene op for at tingene kan gøres bedre og samarbejde om at få det gjort."

Man siger, at "Den man elsker tugter man." Vi kan hermed konstatere at Socialdemokraterne knuselsker hinanden, og det er jo bare så dejligt.
------------------------------------------------------------------------
Kommentarerne fra Bloch og Lysgaard fortsætter, men niveauet er nu så langt borte fra sagens kerne, at jeg ikke 'leger' med længere. 

Dette skal dog med:

Jeg er lidt overrasket over reaktionen fra nogen af mine partifælder særligt Kirsten Weiland. Jeg troede at vi stillede op som et hold for at vinde valget og at der var plads til forskellige holdninger inden for rammerne af vores valgprogram?!

Jeg står helt inden for det jeg har skrevet. Jeg synes der er en slap holdning i folkeskolen og jeg tog i mit læserbrev udgangspunkt i nogen af de problemer jeg lægger mærke til til dagligt. Jeg synes f.eks. ikke det er i orden at eleverne render rundt nede i byen i skoletiden, det er lidt et symptom på den holdning der er til folkeskolen. Hvis ikke vi åbent kan diskutere det, Hvad kan vi så diskutere?

Med venlig hilsen
Carsten Cederholm
Klag til redaktionenCarsten Cederholm - 2013-05-15 00:17
Jørgen Olsen

Slut med dig. Fra min side ikke mere debat med dumme Venstre Klaphatte. Og hvis du vil være lidt klogere på livet og tilværelsen, så læs hæftet ... og Fanden ta´r de sidste, som er aktuelt og historisk idoeolgisk materiale om partitiet Venstres landsskadelige virksomhed gennem årene. Farvel og tak Jørgen Olsen
Klag til redaktionenAllan Madsen, Slangerup - 2013-05-13 21:34
Allan Madsen!

Tak for det ekstra fine niveau du lancerer: "Klaphatte!" Respekt om din kommentar.

Så blev det altså din tur til at tryne Cederholm endnu engang. Hvilken harmoni, og samdrægtighed hos S.

Socialdemokraternes kærlighed til hinanden nærmer sig snart det uanstændige.

Forresten hvorfor sætter så mange Socialdemokrater (selv ledende ministre) deres børn i privatskoler?
Klag til redaktionenJørgen Olsen - V-byrådskandidat - 2013-05-13 21:16
Hej Allan dine bemærkninger kan stå helt alene, de vil jo ikke diskuterer politik, de har tilsyneladende ingen.
Klag til redaktionenKai Bloch Byrådskandidat Socialdemokraterne - 2013-05-13 19:25
Kære Socialdemokrater,

Brug dog ikke tid på at debattere med de to vensre klaphatte Jørgen Olsen og Michael Kock. De udnytter jo kun Carsten Cederholms primitive, udokumenterede og usaglige angreb på Folkeskolen generelt og på Frederikssunds skolesytem i særdeleshed.

Carsten Cederholm lægger jo kun røgslør ud for at dække over, at hans egen lille hassan skal i privatskole. Og det er jo lige vand på Venstres samfundsskadelige mølle, hvor alle helst skal i privatskole og alt skal privatiseres. Så det primitive, udokumenterede og usaglige i denne sag er jo den sædvanlige sang fra liberalisternes parti
Klag til redaktionenAllan Madsen, Slangerup - 2013-05-13 18:18
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails