Vælgertække og salgsteknik
Jørgen Olsen
“Det har jeg aldrig sagt!” sagde Centrumdemokraternes Erhard Jacobsen på TV i 1972.
“Man har et standpunkt til man tager et nyt!” sagde statsminister Jens Otto Krag samme år.
Hvorfor huskes disse politikeres kovendinger så mange år
efter? Fordi det på den tid var helt uhørt, at en politiker ikke stod
fast ved sit standpunkt.
Tingene har godt nok ændret sig. I dag er det
nærmest normen at man laver om på sine synspunkter, efter “som vinden
blæser” eller snarere som meningsmålingerne antyder.
Analyseinstitutter hyres til at finde ud af, hvad der rører
sig i vælgerkorpset, så politikerne kan føje sig det som er oppe i
tiden. Når man hyrer et analyseinstitut får dette en nærmest bunden
opgave i den forstand, at man allerede nærmest på forhånd har antydet,
hvilken vej udbyderen (kommunen) gerne så analysen går ud af. “Som man
spørger får man svar.” Tænk Borgernes Hus.
Aldrig har der været så mange analyseinstitutter og så
store udgifter til disse. At være kommunikationsrådgiver og
marketingsrådgiver også til politikere er i dag blevet en
universitetsuddannelse, og de bliver spyttet ud i mængder.
Besynderligt er det da også som der, meget
belejligt, dukker analyser og tal op som gør man kan tage et meget stort
anlagt projekt af bordet, når man erfarer at ‘salgsarbejdet’ ikke gav
det ønskede, at vælgermodstanden var markant, og så undskylder man det
med ændrede omstændigheder, nye prognoser og andet umiddelbart ‘Keine
Hexerei, Nur behändichkeit.” Tænk igen Borgernes Hus. Forresten vil man
altid kunne benytte argumentet ‘ændrede omstændigheder.’
Hvordan klarede man sig egentlig dengang analyseinstitutter ikke fandtes? Stod man da blot ved sit ord og sin politik?
Selvfølgelig er der intet fordækt ved at undersøge, hvad
befolkningen ønsker, men det kan så let udvikle sig til en smisken og
leflen for det som er populært nu og her.
Snart er der kommunalvalg. Afgørende for valgresultatet er
den store gruppe af vælgere, der lader sig flytte lige op til valgdagen,
fordi der pludselig serveres et “Godt Tilbud.” Den gruppe er ret stor.
Politik må aldrig udvikle sig til et supermarked
med tilbudsaviser og ugens “Hug.” Det sker, hvis politikerne parkerer
deres politiske holdning, og lytter mere til hvad der er oppe i tiden.
I forretningslivet vælger kunderne mere og mere
leverandører og produkter, hvis værdisæt passer med deres egne. Det er
ikke nok kun at have gode “Hug,” lige så vigtigt for en forretnings
succes og fremgang er, at den står for noget troværdigt.
Noget andet politikere kan bedømmes på er deres
synlighed mellem valgene. Har de haft et højt informationsniveau? Har de
været tilgængelige? Har de været imødekommende overfor forespørgsler
fra borgerne? Har de reageret på sager som måske – efter regler og
paragraffer – er afgjort juridisk korrekt, men hvor man ikke har
forsøgt at finde en løsning alle kunne være tilfreds med? Har de været
systemets medspillere, frem for systemets modspillere, i behovet for at
finde de mest borger- og erhvervsvenlige løsninger?
Et godt råd fra person med stor livserfaring lyder: ”Du skal ikke lytte til, hvad politikerne siger i valgkampen. Du skal huske på, hvad de har gjort inden da.”
Det kan være underholdende, til det tragikomiske, at opleve
den megen aktivitet og den særdeles venlige imødekommende indstilling
politikere der gerne vil genvælges lægger for dagen i en valgkamps
slutspurt.
Ved dette valg bliver det spændende at se om
vælgerne hugger til ugens “Hug” eller vælger ud fra konkrete
løsningsforslag. Måske endda belønner dem der har været aktive i
debatterne her på Lokalavisen igennem rigtig lang tid og ikke kun her i
slutspurten. Det vinder alle på i sidste ende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar