tirsdag den 17. august 2021

Borgerne i Kyndby Huse 'i klemme' bare ærgerligt, men urimeligt

 Nedskæring i busdrift til ydersamfundene er kortsigtet, skadeligt 

Forkortet udgave i avisen: https://sn.dk/Debat-Frederikssund/DEBAT-Nedskaering-i-busdrift-til-ydersamfundene-er-kortsigtet-skadeligt/artikel/1463403


Fint med undersøgelser før noget sættes i gang eller ændres. Beslutningstagerne kan dermed ‘dokumentere,’ en beslutning er økonomisk sund. 

 

Kan man påvirke disse undersøgelser så de går i den retning man gerne ser? Det er  oplevet. Lad os se på et eksempel med kollektiv trafik. Specifikt Kyndby Huse. 


Kyndby Huse er en bydel i Hornsherred, med knap fastboende 400 medborgere, der dagligt er afhængige af en fast rute til/fra job, skole, indkøb, sociale aktiviteter mv. Borgernes hverdag er blevet stærkt begrænset af en ny busordning.

 

En privat aktør/ leverandør er benyttet til at fremsætte den analyse beslutningstagerne så følger. ‘Analysen’ viser åbenbart for få passagerer til at opretholde den busdrift der ellers har været i 50 år. Hersker Mammon frem for borgerservice?

 

Frederikssund Kommune har ikke udført nogen form for analyser og risikovurderinger, ud fra Kyndby Huses forskellige socialklasser og sårbare grupper. Hvis undersøgelser var iværksat fra Kommunens side, ud fra nævnte parametre, ville de have bevaret busforbindelsen til/fra Kyndby Huse.

 

Borgerne i Kyndby Huse har til gengæld foretaget deres egne analyser, passagertællinger, risikovurdering der klart dokumenterer behovet for busdrift med fast ruteplan til selve Kyndby Huse. 


Borgernes analyse kolliderer med de ‘vises’ opfattelse af behovet, og ikke mindst igen - iskold Mammon. Man stoler mere på den private aktør/leverandørs analyse end på borgernes, der skal leve med nedskæringen, der på dramatisk vis vender op og ned på deres hverdag med sølle to formiddagsafgange og en skolebus om morgenen og tidligt eftermiddag. 

 

Bussen kan således kun benyttes af ledige og pensionister, der er hjemme om formiddagen. Den nye bus er ubrugelig for de fleste i Kyndby Huse.  

 

Nogle borgere har allerede måttet opgive at bo i byen. Det er kun muligt at blive boende uden bil, hvis man kan gå/cykle - i alt slags vejr, via en uoplyst landevej med sti - over 3 km frem til den omlagte busrute for linje 315, som er det nærmeste stoppested.

 

Hvem er klogest ‘eksperten’ eller borgerne? Åbenbart ‘eksperten.’ Borgerne der bor i området og med udfordringerne er helt klart ikke så kloge som eksperterne?

https://www.tv2lorry.dk/frederikssund/kommunen-slojfede-bussen-borgere-ma-finde-andre-losninger

 

Begrundelsen for ændringen -  for få passagerer til en rentabel drift. Formand for Teknisk Udvalg, Tina Tving Stauning, (S) udtaler:

“Der er altid prioriteringer, der er også nogle som kommer i klemme - og det er der også i Kyndby Huse.” Javel så! Det er så knap 400 der er kommet i ‘klemme.’ Og videre siger hun: “Lige nu og her tror jeg ikke - selvom jeg kigger i sol, måne og stjerner - at vi får flere busser.” Det er for tamt.

 

Flexbusordningen anbefales. For nogle er det en betragtelig omkostning hver måned i forhold til tidligere. 

 

Region Hovedstaden har det overordnede ansvar for den kollektive trafik. Målsætningen er:

“Udvalget skal i sit arbejde være med til at sikre en velfungerende kollektiv trafik i regionen, der aflaster trængselsproblemer, og sikrer mobilitet på tværs af regionen, og i tyndt befolkede områder, bl.a. let adgang til arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og hospitaler.”

Udvalget har 9 medlemmer. De fleste bor i København, kender ikke Hornsherred. Er det forklaringen på man overser Kyndby Huse? Sørgeligt. At politikerne i Frederikssund overser Kyndby Huse og knap 400 mennesker, kan derimod ikke undskyldes. 

 

Hvad kan gøres, hvis Frederikssund Kommunes stort anlagte Bosætningsstrategi til en pris på mindst kr. 1 mio skal være mere end blot ord? 


Se, hvad man gør i andre kommuner med små bysamfund. Både for at bevare disse og få flere til at bosætte sig der.


Holstebro har, som en af flere midt- og vestjyske kommuner, 4 ‘gratis’ ruter til tyndt befolkede områder. Formand for Teknik udvalget nævner: “Det har været en stor succes. Vi har fået flere til at køre med busserne og dermed opnået en større tilfredshed hos brugerne.” Hvad tilfredse borgere? Den var ny! Og kun i Jylland?


Økonomien hænger sammen. De penge kommunen taber på manglende billetindtægter, spares på administrationen.


Norddjurs kommunes ordning omtales som en "kæmpe succes," peger på, at “det også er godt for byens handelsliv.”


Genskab Kyndby Huse borgernes busrute, er Ordentlighed  - tag ved lære af de jyske succeser - Det er Sund Fornuft.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails