tirsdag den 29. oktober 2013

God oplysning fjerner misforståelser og giver energi

 

Oplysning fjerner misforståelser, giver energi

 

Blogindlæg Lokalavisen 29.10.  Jørgen Olsen

De to ord information og kommunikation benyttes ofte i flæng.I bund og grund er det to helt forskellige begreber. Information er noget man giver – kommunikation er at komme til forståelse. Et eksempel.

‘Far må jeg komme ud og lege?’ “Nej!” ‘Jamen hvorfor ikke?’ “Fordi jeg siger det!”

‘Jamen?’  “Nu går du i seng, det er mig der bestemmer!” Farmand informerer junior, men kommunikerer ikke. Farmand har uden tvivl en mangfoldighed af gode grunde til sit kontante Nej!

Resultatet –  junior bliver sur, vred, skuffet, og udvikler måske senere hen en  oprørstrang, og får en usund mistillid til farmands afgørelser.

På en del områder informerer Frederikssund Kommune udmærket, men der kommunikeres ikke med borgerne så der formidles  forståelse for beslutninger og handlinger.

Et par eksempler: Borgernes Hus – alt for mange ubesvarede spørgsmål da projektet blev lanceret. Hvis man havde kommunikeret ordentligt – placering, alternativer mv. ville det måske have fået større positiv modtagelse. Nu skabte man en oprørsindstilling hos mange borgere der følte sig noget dårligt informeret.

Det smukke Ådalsprojekt. Hvad sker der? Hvorfor fældes alt? Hvem har besluttet? Ingen ordentlig kommunikation.

Træfældninger i Kyndby, i Frederikssund Nord. Ingen info blot handling og så undrer man sig over borgerne bliver frustrerede og stiller spørgsmål til en uden tvivl god og rigtig beslutning.

Nuvel der indbydes til borgermøder, men ikke mange kan, eller møder op. Det er ikke nok.

I Gentofte Kommune udkommer, 6 gange om året, og på 12. år, til alle husstande en kommuneavis. Gentofte Lige Nu. Indlæg i bladet består af bidrag fra medarbejdere i Gentofte Kommune. Gentofte Lige Nu giver et overblik over, hvad der foregår i Kommunen. Der orienteres blandt andet om emner, der kommer til behandling i Kommunalbestyrelsen og mange af de tilbud og arrangementer, der for tiden er aktuelle og interessante for dig som borger. Der fortælles om nye anlægsarbejder, og hvorfor disse er nødvendige. Oveni krydres med en meget inspirerende dobbeltside om kommunens kulturtilbud for de næste par måneder indtil den nye Gentofte Lige Nu udkommer.

Denne avis er fremragende kommunikation med borgerne og samtidig en mulighed for kommunens dygtige medarbejdere (gælder også Frederikssund) til at fortælle om deres arbejdsområder, og dermed få respekt og forståelse for deres job. Det må give større arbejdsglæde og dermed en mere effektiv borgervenlig holdning.

Den må da være kedelig som en novemberdag? Nej, den er spændende som en forårsdag.
At efterligne en sådan service må være oplagt til Frederikssund borgere.

Gentofte Kommune har også Webtv, hvor man med små videoer kommunikerer med borgerne om væsentlige emner. Såre enkelt, og borgervenligt.

Forresten har Holstebro Kommune også en Kommuneavis. Holstebro er en aktiv og dynamisk kommune, ligesom Gentofte. Mon der er en sammenhæng? Det mener nogle analytikere. Således viser det sig at 80% læser avisen. Mon det er derfor stemmeprocenten til kommunevalg i Holstebro er hele 75,5? Frederikssund 67,1.

På dette område halter Frederikssund også bagefter. Hvor svært kan det være?

Dersom jeg vælges i Byrådet vil det være en af de ting jeg vil arbejde for. Samtidig vil jeg være meget kommunikerende med borgerne, som de mange blogindlæg jeg har skrevet, igennem lang tid, og ikke nu kun op til valget, indikerer. http://j-olsen-paavalg.blogspot.com
For kun gennem god kommunikation opnås godt samarbejde. Godt samarbejde er god økonomi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails