fredag den 25. september 2009

Frit madvalg - kan give sure opstød!

Frit madvalg - kan give sure opstød!

Et scenario et stykke tid efter madordningen er forsøgt indkørt.

Kommunen og dens medarbejdere har loyalt og flittigt forsøgt at leve op til kravene i loven, og har alle ønsker om at servere et sundt nærende måltid til borgerens børn. De steder det er muligt skal indrettes faciliteter i køkkenerne så betjeningen af borgerens børn kan være optimal, og der er afsat næsten fem millioner i næste års budget til dette. Alt er videnskabeligt underbygget gennem talrige undersøgelser. På papiret smukt embedsmandsarbejde.

Nu skal borgerens børn, med loven i hånden, altså være friske og motiverede til videre pædagogisk indlæring ved at de har fået et kommunalt videnskabeligt underbygget måltid - fremstillet, eller indkøbt efter de bedste hensigter. Det siger Loven, og så må vi bare makke ret. Hvor der dog bliver sørget godt for os. Nirvana nærmer sig.

Men hvad er nu det: Borgerens Peter eller Maria kan ikke tåle økologisk og biodynamisk dyrket mad, Simon kan ikke tåle fiskeprodukter, og så er der noget med soyaallergi og mælkeprodukter - uha det er farligt for Magnus og Amalie. Og så oveni er der lige om madvarerne overholder et specifikt religiøst regelsæt?

Skal der derfor nu fremover laves særlige måltider? Skal der være op til flere valgmuligheder, som et a la carte menukort på restaurant?

"Det har ikke været muligt for kommunen at finde en leverandør der kunne leve op til kommunens krav om kvalitet, og samtidig holde det inden for en økonomisk ramme, der ikke belastede den kommunale økonomi." Kan det dog være en overraskelse? Mon ikke diverse leverandører har gennemskuet det bureaukrati der vil opstå grundet særleveringer, og den medfølgende administration. Oveni dette, er prisen jo også nærmest fastlagt af udbyderen. Leverandøren bør beregne sin pris udfra faglige hensyn, kvalitetskrav og virksomhedsmæssig drift, men lovgiverne har i deres alviden jo også bestemt, hvor meget det må koste. Det frie marked er også reguleret på dette område. Intet under ingen orker at være med i den skueproces.

Her følger blot lidt i uddrag af den vedtagne lov. Hvis du har nerver af stål kan du læse den i sin fulde ordlyd på nettet.

§ 16 a. Der skal i alle daginstitutioner omfattet af § 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til alle børn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2.


Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et frokostmåltid efter stk. 1.«


Det er muligt jeg i det følgende har nogle vurderinger der ikke holder vand, men overordnet set vil det kunne ende som følger:


En medarbejder på institutionen skal udarbejde en daglig liste over, hvem der har accepteret dagens måltid, holde orden på sedler fra forældre med godkendte lægefaglige undtagelser, skrive på lister så forældrebetalingen kan reduceres. Listen sendes til den kommunale administration, hvor endnu en medarbejder, sandsynligvis flere, behandler listerne og derpå kan opkrævningsproceduren igangsættes. Nogle forældre opdager imidlertid en fejl eller to i den månedlige opgørelse. Klager indsendes til institutionen, de drøftes her med den ansvarlige, der udarbejdes skriftlig forklaring - den sendes videre til Kommunen, der derpå skal vurdere klagen og så påny en revideret opkrævning, - hvis altså borgeren har ret.


Jeg synes godt nok, at det er triste udsigter, og jeg kan godt nok se problemerne tårne sig op i horisonten. Med forældrene og deres forventninger, med institutionernes dagligdag, som bliver afhængig af madudbringning, madtilberedning og ekstra administration, med den faglige indgangsvinkel til sund kost og madpolitik. Må jeg byde rigtig meget velbekomme!


Dette kan vise sig at være endnu et problem der påføres, kommunen, og derved borgeren, udfra de bedste hensigter.


Det er muligt, at jeg er for pessimistisk. Det er muligt, at det hele løser sig. Men erfaringen viser trods alt, at når Staten overtager en del af den rolle som borgeren selv burde forvalte, og dermed videregives aben til kommunerne, der så lovmæssigt skal involvere sig i forhold, der i bund og grund burde være borgerens -forældrenes- eget ansvar så kan det med stor sandsynlighed medføre utilfredshed og i hvert fald ikke mindre bureaukrati, og dermed heller ikke mindre skat.


Det personlige ansvar tilbage til borgeren! Se det er ægte frihed!


Jørgen Olsen,

byrådskandidat for V. http://j-olsen-paavalg.blogspot.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails